5.12.11

Oss INFJ´ere i mellom



Nei, med overskriften sikter jeg ikke til en sjelden og mystisk hudsykdom eller en ny og banebrytende kostholdstrend a la LCHF. Jeg snakker derimot om resultatet av en personlighetstest, utviklet av den sveitsiske psykiateren Carl Jung (1875-1961). Det er en del år siden jeg tok testen for første gang, jeg hadde egentlig glemt det bort og ønsket derfor å ta testen på nytt. Ved å svare på en rekke spørsmål om din personlighet, atferd, handlingsmønster m.m, skal testen gi svar på hvilken av de seksten personlighetstypene du er mest lik. Jeg endte opp med samme resultat nå som sist. Bokstavene INFJ står for Introverted, iNtuitive, Feeling og Judging. Min opplevelse av testen er at resultatet er overraskende treffende.


  • I – Introversion preferred to extraversion: INFJs tend to be quiet and reserved. They generally prefer interacting with a few close friends rather than a wide circle of acquaintances, and they expend energy in social situations (whereas extraverts gain energy).
  • N – Intuition preferred to sensing: INFJs tend to be more abstract than concrete. They focus on the big picture rather than the details, and on future possibilities rather than immediate realities.
  • F – Feeling preferred to thinking: INFJs tend to value personal considerations above objective criteria. When making decisions, they often give more weight to social implications than to logic.
  • J – Judgment preferred to perception: INFJs tend to plan their activities and make decisions early. They derive a sense of control through predictability.

(Kilde: Wikipedia)


Og videre:


«..INFJs tend to be idealists, and because of their J preference for closure and completion, they are generally "doers" as well as dreamers.»

«They are, in fact, sometimes mistaken for extroverts because they appear so outgoing and are so genuinely interested in people -- a product of the Feeling function they most readily show to the world. On the contrary, INFJs are true introverts, who can only be emotionally intimate and fulfilled with a chosen few from among their long-term friends, family, or obvious "soul mates."»

«Usually self-expression comes more easily to INFJs on paper, as they tend to have strong writing skills. Since in addition they often possess a strong personal charisma, INFJs are generally well-suited to the "inspirational" professions such as teaching (especially in higher education) and religious leadership. Psychology and counseling are other obvious choices.»

(Kilde: Marina Margaret Heiss, typelogic.com/infj)


I følge Wikipedia er det bare 1-3 % av befolkningen som er INFJ´ere. Det er altså ikke så altfor mange av oss. Men jeg er tydeligvis i godt selskap, da kjente personligheter som både Goethe, Martin Luther King Jr., Nelson Mandela, Jerry Seinfeld, Mor Teresa, Nicole Kidman og bartemannen over alle, selveste Tom Selleck, påstås å være på den særdeles eksklusive listen.

Nå lurer jeg fælt på om det er flere INFJ´ere der ute som leser dette, eller er du kanskje en ENTJ eller en ISFJ?








10 kommentarer:

  1. Hei! Jeg googla infj og så fant jeg bloggen din - jeg er en infj selv, tok testen første gang for 8 år siden, og brukte linken du la ut for å ta den igjen, og resultatet ble det samme. Føles bra å være en av få spesielle, enn å følge mengden, ikkesant? :) GOD JUL! Husk å lade batteriene mellom juleselskapene :)

    SvarSlett
  2. Hei! Godt å vite at det er flere av "oss" der ute! Moro at du la igjen en kommentar :) Kjenner du også deg mye igjen i resultatet? Det gjør jeg - og når det kommer til arbeid, så jobber jeg en del med veiledning/rådgivning/miljøterapi innenfor psykisk helse, noe som morsomt nok står listet som en av jobbene som kan passe en infj.

    Riktig god jul til deg også! Her blir det enkel og rolig julefeiring sammen med nærmeste familie, noe som passer meg bra ;)

    SvarSlett
  3. Hei, jeg er en annen infj, og jeg har laget en facebook-gruppe for norske INFJer og INFPer. Håper du vil være med! Og alle andre norske INFPer og INFJer :-)

    SvarSlett
  4. Glemte lenken: https://www.facebook.com/groups/277891105658514/edit/

    SvarSlett
  5. Hei fra en annen INFJ. Takk for at du deler info om emnet :-) Hilsen Knut

    SvarSlett
  6. Hei! Takk for hyggelig kommentar :) Hvis du er på facebook, så finnes det en gruppe som heter INFJ og INFP i Norge, om du er interessert.

    SvarSlett
  7. Infj her :-) skulle gjerne meldt meg inn i facebookgruppen, men er nok altfor privat til det. Venner kan jo se hvilke grupper man er medlem av, og det vil jeg ikke. Sære greier.

    SvarSlett
  8. Hei Liza! Takk for kommentar, veldig gøy å høre at det er flere av "oss" :-) Skjønner hva du mener angående gruppen, hehe.

    SvarSlett
  9. Hei alle dere andre INFJ'er som meg ^^
    Jeg ble utrolig lettet og følte meg ENDELIG forstått for første gang i mitt liv og at jeg endelig (ikke minst) forsto megselv mer etter at jeg tok den testen og det viste seg at jeg var en soleklar INFJ.
    Hele livet har jeg følt at andre bare ikke forstår meg, selv om jeg føler det er altfor lett for meg å forstå dem... Det gjør nesten at man føler at andre bare ikke bryr seg om en på samme måte man bryr seg om dem, som at de ikke gidder å gi en innsats engang for å prøve... Jeg mener; hvor vanskelig ER det liksom egentlig å bare følge litt med på hva folk sier, hva de føler, liker, foretrekker, ikke klarer å ha i livet sitt, og drømmer om...?! Hvorfor bare bryr andre seg ikke?! Det forstår jeg bare ikke.... Jeg føler sånt så sterkt gjennom hele kroppen, hjertet, sjelen og sinnet mitt at det bare kommer helt naturlig for meg.....
    Jeg har lenge drømt om å finne noen likesinnede eller som bare forstår ting, så det er utrolig deilig å se at jeg ikke er alene i/om dette <3 spesielt siden vi kun er 1% av verdensbefolkningen. Bare WOW liksom!!! <3 vi burde holde sammen, selv om vi alle liker vårt privatliv og har vanskelig for å trø på utsiden av vår komfortsone...
    Det handler om å føle seg forstått, og å føle at man er en del av noe større enn segselv! <3 Jeg vil gjerne bli kjent med andre INFJ'er, (fordi jeg kjenner ingen) men er veldig redd for å bevege meg ut blandt de store folkemengdene, stresset de sender ut som man tar innover seg, og angsten som bare griper deg i vanskelige situasjoner... Jeg har (som alle dere andre også sikkert har) funnet ut av mange måter å takle verden på, men helst vil jeg bare føle meg trygg, og det er visst ekstremt vanskelig i det offentlige... Jeg har en tendens til å bare lukke meg inne i dagevis og tenke og drømme... Tenke på hvordan man kunne gjort små endringer for å gjøre store forskjeller i verden! Hjelpe naturen med å komme seg igjen, plante trær, plukke opp søppel langs veien og på strender, resirkulere, gi ubetinget kjærlighet til dem man er glad i, spre positivitet og håp for andre! Personlig mener jeg at industri og alt som sender opp giftig røyk i vår fantastiske planets atmosfære er GIFT! Giften som vi ALLE TYDELIG ser at ødelegger verden - som ingen gjør noe med, og som det blir mer av.. Og andre folks behov til å absolutt skulle måtte styre andre og tvinge folk til ting de ikke vil.. Makt, dominanse, hardhet, vold, tvang, manipulasjon og direkte slemhet/ondskap kunne jeg fint levd et langt liv uten... Andre som er enig?...
    Jeg er ikke så flink til å være sosial, og er litt skeptisk til å skulle stole på nye mennesker og slippe dem inn i livet og hjertet mitt, men hvis noen har lyst til å ta kontakt med meg og prate ellerno så kan jeg gi ut e-posten min... Jeg er en jente på 28 år, blir 29 snart, bor i Arendal. (hvis det har noe å si, lol x'D) Håper noen ser dette, det hadde vært utrolig koselig å høre tilbakemeldinger... =)
    <3lig hilsen INFJ luminemi13@gmail.com

    SvarSlett