8.10.11

En treningsallergikers bekjennelser




Jeg må innrømme at det er en ting her i livet som jeg ikke synes er spesielt moro – nemlig å trene. Eller, jeg vet vel egentlig ikke om jeg synes det er moro eller ikke, siden jeg aldri trener.
De to gangene i året hvor jeg tar på meg mine Walking Fast «joggesko» (ja, bare le) kan vel ikke akkurat karakteriseres som trening. Til nød kan det vel heller kalles «skippertak». Poenget er vel at jeg sjelden trener fordi jeg tror, nei, jeg er egentlig rimelig overbevist om, at det ikke er spesielt festlig. Jeg er liksom ikke typen.

Veldig mange, det vil si sånn ca. 98 % av alle jeg kjenner, trener jevnlig. Jeg føler altså stadig presset. Men mine gode (synes jeg selv) unnskyldninger for å ikke trene er flere og gjennomtenkte:



Jeg går jo minst en halvtime rask gange hver dag, det er jo det som er anbefalt!

Jeg bor i fjerde etasje uten heis, i det ligger det mye trim! Det er minst åtte etasjer om dagen det, noen ganger seksten eller enda mer!

Jeg har et rimelig avslappa forhold til kroppen og synes den er i grei forfatning, så hvorfor skal jeg trene da, liksom!

Jeg skal jo kanskje være med på trening på jobben en gang innimellom!

Vi har jo noen vekter her som jeg kan bruke om jeg får ånden over meg!

Treningssenter er liksom ikke helt meg, da jogger jeg heller noen ganger i året! Det er jo faktisk litt gøy! (i hvert fall når man er ferdig)

Og sånn kan jeg fortsette. Noen som kjenner seg igjen, eller er det bare meg?


Så da lurer jeg på, hvis noen kvalifiserte leser dette: TRENGER egentlig et menneske med laber treningsinteresse, som er i relativt grei form og som ikke egentlig higer etter sixpack og fastere lår, mer trim enn en halvtimes rask gange om dagen, i tillegg til trappegåing til den store gullmedaljen? Det siste jeg gidder er å være støttemedlem på et eller annet overpriset treningssenter.


Jeg har kanskje to argumenter for at det kan være...lurt å trene. Det ene er:

  • Det er sikkert fint å få enda bedre kondis, altså helsemessige årsaker

Og det andre er:

  • Mine pipestælkete overarmer (se for deg Stælken i kortversjon og uten gebisset). Jeg har ikke peiling på hvordan (om?) man kan få tjukkere overarmer ved å trene, helst uten å ende opp med armer a la den kvinnelige versjonen av Hulken (jada, jeg vet jeg ikke vil ende opp som bodybuilder bare ved å ta i en vekt, ja). Kanskje jeg bare må innse at pipestælkene er kommet for å bli og at intet fett vil legge seg akkurat der? Men treningstips for å unngå pipestælker mottas selvfølgelig med takk, så skal jeg vurdere det.


Hva med dere folkens, er dere like flinke til å trene som jeg har inntrykk av at alle er? Eller er det flere som meg der ute - kom ut av skapet så er vi flere! Kanskje vi også får lyst til å trene ;)


                                Mvh Lupinella – leder av Norsk Forbund for Treningsallergikere



                                       Lupinella poserer med vekter – for første og siste gang

                                                                      
                                            Hei hvor det går! (legg merke til Walking Fast "joggesko")
                                                                     






1 kommentar: