18.7.11

Mitt hemmelige Praha, del 2

Vi fortsetter vår tur til hemmelighetene i Tsjekkias hovedstad, og avslutter reisen i Gamlebyen, nærmere bestemt i området Ungelt. Området ligger like bak torget og den store kirken Týn, og er i så måte umulig å gå glipp av. I dette området er det tre steder hvor vi har tilbrakt endel tid, og som jeg også vil at andre skal kunne få glede av.

  1. Først og fremst er det jazzklubben Ungelt (ja, den heter rett og slett det) du bør legge turen innom. Ungelt har både en hyggelig uteservering og en like koselig inneservering, om jeg kan si det slik, men stedet er litt mer bortgjemt og anonymt enn mange av sine naboer – i hvert fall på utsiden. Hit drar du ikke først og fremst for utsikten eller maten, men elsker du musikk, spesielt jazz, samt god og billig Urquell, da er dette stedet for deg. Ungelt har jazzkonserter nesten hver eneste dag, og selveste B.B. King har satt sine føtter (og saksofoner) innenfor dørstokken her. Her er det mest tsjekkere som ferdes, og sånn sett kommer du nærmere inn på den tsjekkiske kulturen og slipper unna de verste hordene av turister. Mest liv på kveldstid, på dagtid er det mer stille, noe som kan være deilig i en storby hvis man trenger et lite pusterom.
    Adressen er Masarykovo náměstí 4.



    1. I samme område ligger den lille bokhandelen Anagram (adressen er Týn 4). Til tross for sin beskjedne størrelse er utvalget av bøker både variert og spennende. Atmosfæren her er også helt spesiell. Du finner alt fra historiske fagbøker og bøker om mote- og kunsthistorie, til eldre og nyere skjønnlitteratur, av både engelskspråklige og tsjekkiske forfattere. Nye og brukte bøker. Sist gang falt jeg fullstendig for noe ganske annet de hadde; håndlagede bøker i «slitt» papir, som kunne minne om personlige dagbøker. Hver eneste lille bok var unik og hver eneste side var som å åpne en skattekiste. Bøkene var fylt av håndskrevne sitater, visdomsord, dikt, brev, kart og postkort. Noen sider var blanke, hvor du selv kan skrive dine egne notater. Jeg ble fullstendig bergtatt og følte meg som en prinsesse på oppdagelsesreise i en annen tidsalder. En av disse bøkene fikk bli med meg hjem og jeg får fortsatt den samme udefinerbare, gode følelsen når jeg tenker på første gang jeg hadde boka framfor meg.



    1. Nærmeste nabo til Anagram er en liten second-hand butikk som alle som er glad i vintage burde besøke. Jeg har vært der alle gangene vi har vært i Praha, og det er mange unike plagg, hatter, sko og annet tilbehør man kan fortape seg i. Selv har jeg dessverre ikke enda funnet den ene lille skatten som skulle fått lov til å bli meg meg tilbake, men jeg er sikker på at jeg finner den før eller senere. Kanskje du finner din?


    Dette var noen av mine hemmeligheter om Praha. Håper det er noe du også kan få glede av på din neste tur. Og så får vi se, kanskje jeg avslører noe flere hemmeligheter neste sommer?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar