18.7.11

Mitt hemmelige Praha

Del 1

Det er en kjent sak at samboeren og jeg er usedvanlig glad i den tsjekkiske hovedstaden. Så glad er vi i den at vi har vært der 4 ganger på rad. Og vi kommer helt sikkert til å vende tilbake. Jeg bruker å tenke at jeg har tre steder jeg føler er som å komme «hjem» - det er her hvor jeg bor, det er der hvor foreldrene mine bor – og det er Praha.

Siden det etterhvert har blitt en by vi har begynt å kjenne rimelig godt, tenkte jeg å gi mine beste tips – og jeg unnlater denne gang de typisk kjente attraksjonene, slik som Karlsbroa, Jødekvartalet eller St.Vitus-katedralen (som selvsagt er absolutte must når du besøker byen). Så, dette er mine hemmelige tips for et nydelig opphold i gamle Prag:

  1. Gå tur i åsene til venstre for St.Vitus-katedralen. Åsene er beregnet på turgåing med sine små veier og benker for rast. Det er en ganske bratt tur opp og i varmen kan det derfor være godt å kunne ta en hvil i bakken. Hvis du går over Karlsbroa med katedralen rett fram, tar du til venstre og beveger deg inn mot lillesiden (Mala Strana). Du må noen hundre meter bortover før du kan bevege deg oppover i høyden. De frodige grøntområdene ligger så å si på høyde med katedralen. Ta deg god tid mens du utforsker området. Du føler du er kommet rett inn i Guds frie natur selv om du befinner deg midt i en storby. Utsikten fra åsen gir deg katedralen i sin storhet fra en ganske annen vinkel. Her er du nesten i paradis.



  1. Spis pizza og drikk vin på Pizzeria Garden. Det er mange italienskinspirerte restauranter i denne byen, men denne er en av de bedre. Den er også en av de absolutt koseligste. Helt fine priser er det også. Pizzeria Garden ligger like bak Týn-kirken på torget i Gamlebyen. Med andre ord; meget sentralt og enkelt å finne. Likevel er det nesten alltid plass. Vi pleier å sitte i den vakre brosteinsbelagte buegangen, mens vi hører levende musikk bli spillt inne i restauranten. Det perfekte sted for rødvin og dype samtaler. Interiøret inne er også helt fantastisk; bohemsk og rustikt. Dette er et av våre stamsteder og vi ble faktisk gjenkjent av betjeningen når vi kom tilbake et år etter. Det medførte smil, glede og kaffe på huset. Sånt er alltid koselig. Vi vender tilbake år etter år. Anbefales sterkt.



  1. Dra på Cross Club. Jeg er nesten fristet til å si at dette utestedet er den største attraksjonen av dem alle, men jeg får vel vokte meg vel. Dette er garantert et sted du ikke har sett maken til. Stedet er lokalisert i en slags gammel fabrikk. Det er mange (og da mener jeg mange) rom fordelt over tre etasjer (kjeller og to etasjer til), det er snirklete ganger og lett å gå seg vill. Ja, jeg tuller ikke – husker det var litt av en utfordring å finne tilbake til riktig «rom» etter toalettbesøket første gang vi var der. Men ingen grunn til panikk; du kommer ikke til å gå i ring til evig tid. Interiøret er et kapittel for seg selv; buss- og togseter med tilhørende bord fungerer som sittegrupper i stillaser, både utvendig som uteservering og innvendig i to etasjer. Her må du klatre i en slags gardintrapp for å komme opp. Har du høydeskrekk kan du alltids plassere deg i sittegruppene på bakkeplan.

    Motorer og innmaten til diverse kjøretøy henger i taket og på veggene mens de snurrer rundt og lyser. Høres dette sært ut, kan jeg fortelle at det er det ingenting i forhold til opplevelsen ved å være der. Her kan man fint være klinkende edru og føle seg alt annet enn nettopp det, ene og alene på grunn av interiøret, lyset og musikken i en salig røre. Det er musikk for en hver smak, sjangermessig inndelt etter hvilket rom du befinner deg i.



    Blir du sulten så skal du ikke sulte lenge. Du får burger og denslags i en liten sjappe hvis du leter litt (eller følger lukta av frityr). Øverste etasje er mer nøytalt og mye lysere i framtoningen, hvis du synes det blir skummelt i kjelleren og i første. På Cross Club finner du garantert ALLE slags mennesker. Alt fra sære kunstnertyper, streite studenter og vennegjenger, en og annen turist som oss selv til hardbarka tattoo-damer med blått hår. Stemningen er god og avslappet, og den typiske norske helgefylla er, om ikke milevis, så i hvert fall kilometervis unna selv om vi er i pilsens hjemland.
    Det arrangeres også konserter eller andre kulturelle tilstelninger og det er kino i tredje etasje. Cross Club er altså er sted med kultur i fokus. Vi har kun vært der på kveldstid, men har absolutt lyst til å besøke stedet på dagtid ved en senere anledning. Cross Club er et sted som MÅ oppleves! Det er sært. Det er verdt turen opp dit bare for å se interiøret. Har du først satt din fot innenfor, blir det et uforglemmelig besøk.
    Du kommer deg lettest dit med trikk nr. 17 til stoppet Nádraží Holešovice, deretter går du knappe hundre meter rett fram, så ligger Cross Club på venstre side av veien. Du kan ikke ta feil. Eller ta taxi (avtal pris først).
    Adressen er Plynární 23, Praha 7.
         


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar